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Joël Kaczmarek: Ich bin ein großer Fan von Notion und bin super gespannt auf seine Founding-Story und wo die Firma weitergeht. Mein Gast heute ist jemand, der alles darüber weiß. Akshay Kothari, Co-Founder und COO von Notion. Wir werden über die Reise der Firma, den Rollen der AI und natürlich, wie Notion. Heute wächst. Also, lasst uns direkt rein. Akshay Kothari, toll, dass du hier bist.
Akshay Kothari: Danke, Joël Kaczmarek. Es ist toll, hier zu sein.
Joël Kaczmarek: Vielleicht beginnen wir mit einer kurzen Beschreibung von Notion. Whenever I think about it... I find it hard to pin down exactly what category it fits into. You've got project management, collaboration, Content creation, and so many other things all in one. Notion seems to touch all these areas, yet it still feels different from any other tool. So how do you describe what Notion really is?
Akshay Kothari: I think you're exactly right. It's a very horizontal platform. And one of the things we're trying to solve here is a bit like what's happened in the last two decades with the Internet. DAS tat... Software ist komplett ungebundelt. Wir nutzen jetzt so viele verschiedene Tools in unserer persönlichen Leben, in unserer Arbeitsleben. Und diese Dinge sind ziemlich rügelig und fragmentiert. Und was Notion versucht, zu machen, ist, es wirklich zurückzubundeln in eine singuläre Plattform, die dir helfen kann, dein Arbeit zu machen. Wir denken an Notion als fast wie eine Computing-Plattform, sodass mehr Leute die Kraft der Computern vollständig leveragen können. Und das war die originale Prämisse. Wenn man sich zurückzieht zu den 70er und 60er, als Douglas Engelbart und Alan Kay über Computer gesprochen haben, Haben Sie wirklich die Computer als die Bicycles der Geist gesehen. Und sie haben nicht gedacht, dass unsere Leben in diesen silo-Tools, die wir benutzen, verbreitet werden. Und der Punkt, dass wir all diese Anwendungsfälle in eine Plattform bringen, ist, dass es mehr Flexibilität gibt, mehr Verbindung.
Joël Kaczmarek: Founders usually think in terms of the problems, they are solving. It's often a big part of their pitch. So what was the mAIn problem you set out to tackle? Was it like you just mentioned about reducing the chaos of too many scattered workplace tools? Or was there another challenge you were trying to solve?
Akshay Kothari: There's a bit like the romantic side of Notion, and then there's more of the market side of Notion. The romantic side of Notion is more thinking of Notion. As a platform where we took inspiration from. A European company called LEGO. We all grew up playing LEGO. And the beautiful part about LEGO is that I can give you a bucket of blocks. And we can all just build things with it. And we thought, wouldn't it be great if we can give you? LEGO of Software Building blocks? Like, wouldn't people be able to build the future of software? Like, build software that works the way you want to work, rather than sort of the other way around. Und schade Für die ersten vier Jahre haben wir diese Plattform geöffnet, Aber sehr wenige Leute kamen zu Notion. Und eine Teil der Verständnis für uns war, dass Menschen nicht wachen wollen, um Software zu bauen. Sie wachen, um Ihr Werk zu machen. Und so mussten wir den Pivot machen, der Die Marktbeobachtung von Notion ist. Eine der Dinge, die wir bemerkt haben, war, Dass jede Organisation, ob es eine Start-up ist oder ob es eine aufwachende Unternehmensfirma ist, Wir haben alle Kontakte geändert und mit, Ich weiß nicht, tanzig verschiedenen Tools Basic Work gemacht. Und wir dachten uns, Warum nehmen wir nicht unsere Building Blocks und schaffen Template aus diesen Building Blocks, Die spezifische Anwendungsfälle im Arbeitsebene beantworten. Und warum offerieren wir das unseren Kunden? Und das ist wirklich, was Notion auf der Karte hat. Und wir haben mit Noten und Wissen begonnen. Dann haben wir Tasken und Projekte geöffnet. Und jetzt benutzen die Leute, um ihre eigenen CRM zu bauen und ihr eigenes Gesundheitsschutzsystem zu bauen. Die Anzahl der Anwendungsfälle hat geblieben, Aber wir brauchten das quasi wie eine Wäsche in den Markt. Es ist wie, Was ist ein Anwendungsfall, den ich bringen werde? Und für uns waren das Docs und Wiki in der ersten Version.
Joël Kaczmarek: Das ist genau das, was ich so interessant finde. Ich habe früher die Meinung gemacht, dass Notion MAInly als Schriftstück ist. tool. I mean, the name even sounds like Node, right? But then I realized It's so much more. It's become this incredibly versatile platform. And the problem you just described seems to have grown even bigger with the rise of AI. I mean, now everyone has this AI zoo of different tools trying to somehow reconnect them all.
Akshay Kothari: You're exactly right. I think in some ways, what became a software sprawl of tools has now become the AI. sprawl, right? And then part of it is like each of these software you use, it's building its own AI. And then you have another 10 different AI tools that your companies, you know, employees are starting to use. And the sad part is like none of these tools talk to each other. There's no connectivity. layer. And so increasingly, we find ourselves in this extremely interesting place. How do you manage to communicate that idea?
Joël Kaczmarek: I mean, as you sAId, it's become more complex to explAIn. And especially when you're pitching it to a big company, it can be tricky to convey something. That does so many things all at once. So what's your approach to making it clear and relatable?
Akshay Kothari: Für viele Unternehmen starten wir klein. Also statt zu sagen, hey, wir können dieses Tool sein, das all diese Dinge machen kann, starten wir mit, hey, lasst uns mit Wissen beginnen. Welche Tools benutzen wir? Und für viele Unternehmen benutzen die Leute Google Docs und SharePoint und Confluence. Und eine ganze Reihe VON Wiki-Internet-Tools. Und ihr Wissen ist ziemlich fragmentiert. Und so kommen wir rein und sagen, warum nicht wir nur das Wissenproblem für euch lösen. Wir bauen euch ein verbundenes Wissen, das... Das reflektiert all das Arbeit, das innerhalb der Firma passiert. Once we have that foundation in that, we've seen several companies six months later, Twelve months later, realize that they actually want to consolidate projects and tasks in there, too. So like you don't need to use things like Asana or Monday, or some of these other tools. You can start to build on top of that. Then there's a long tAIl of other tools that we don't touch. Companies use Salesforce or I don't know, you can be using Workday. Oder andere HR-Tools, für viele von ihnen, Wir verbinden Sie einfach. Und was wir dann mit dieser Foundation von Dingen, die in Notion existieren, mit Tools, die wir verbinden, ist, dass wir jetzt einen grundlegenden Kontext für jede Person haben. Was für Daten haben Sie Zugang zu? Und in diesem Kontext, wenn man es in die AI und die LLMs fügt, bekommt man viel bessere Antworten. back. Your ability to do actually real work really. enables. And so increasingly, I think, you know, I think you can start as simple as like Notions, just your knowledge base. But what people are finding more and more is that it can actually help do your work. And that is happening through this context layer that we're providing to the AI.
Joël Kaczmarek: I've been wondering when you're competing agAInst companies that focus on just one specific area, like Asana with task management, for instance, or Confluence with Wikis. Wie kann man die Erfüllung von verschiedenen Spazien auf einmal erreichen, Obwohl diese Leute so spezialistisch sind in der Vergleiche?
Akshay Kothari: Das Mantra in der Firma ist, dass wir nicht mit diesen Punkt-Solutions konkurrieren. Wir werden nie das Spiel gewinnen. Wir konkurrieren durch das Begehen von Software. Wir konkurrieren durch das Begehen der verbundenen Läden. Und diese Verbindung ist in dieser Zeit der AI mehr wichtig als jemals. It's like, you know, do you want to get Asana AI, which is great at Asana, Or do you want to get an AI layer that actually works across these different tools, right? AND so, yeah, So I think it's like compared to like a specific tool, like maybe there's like certAIn features that, you know, these other tools may have, that's better. But I think when you start to take a step back and really look at the broader context, you think about like, okay, well, How is my company going to be more productive? How are we going to save time? Are we going to save money? Wie werden wir schneller? schiffen? Ich denke, man muss eine sehr holistische Sicht nehmen. Und das ist, Warum Notion Mehr Marktsteuer erzielt, als Punkt-Solutions, Weil die Leute realisieren, dass sie die grundlegende Infrastruktur kreieren müssen, Damit in der Zukunft nicht nur alle Menschen, die in dieser Firma arbeiten, aber auch die Menschen, die in dieser Firma arbeiten, Die können Agents leverieren und mit ihnen zusammenarbeiten. Fellow humans can collaborate, right? People want to be able to leverage that power. And companies who will figure out how to provide that context will find that they can move so much faster compared to other companies who are growing like how we were growing last year.
Joël Kaczmarek: While preparing for this interview, I was chatting with a friend who's really into project management. And we were comparing Microsoft and Google to Notion. And she sAId Something interesting. She sAId, a cool company, would never go to Microsoft. The modern startups and scale-ups that care about design and usability, They'd never pick up those tools, at least not as their first choice. But big corporates tend to stick with them because of the massive all-in-one ecosystem. Do you feel like Notion has some kind of sweet spot when it comes to company size or type of organization?
Akshay Kothari: Ich glaube, dass dein Freund die Notion-Kurrenten-Positioning sehr gut beschreibt, Besonders, wenn es sich um große Unternehmen handelt. Wir koexistieren mit Microsoft und Google, weil jede Firma einen Account braucht, Ein Account, der mit E-MAIl und Kalender und einigen anderen Basicen Produkten kommt. Ich denke, Menschen haben обычно Microsoft oder Google da. Und wir verbinden uns mit diesen Produkten. Wir sind im Grunde zurück in die Podcast. Wir können sich verbinden, ob es SharePoint oder Google Drive ist, Und bringen den Kontext zu dem Arbeit, das du in Notion machst. Aber für diese neue Generation von Studenten und Startups, denke ich, das ist Ihre default-Notion. Ich denke an meine Eltern, Die Generation, die mit Microsoft Office aufgewachsen ist. Ich bin aufgewachsen, als ich in der Schule war, mit Google Docs und Drive. Und so weiter. Und wenn ich meine Kinder und Leute in den Schulen oder in der Hochschule sehe, sind sie sehr viel. Auf der Notion. And one of the big things I found what they resonate about Notion today is this ability to build interesting things themselves. You don't have to be a programmer, but folks like to customize. Folks like to be able to build things and there's a sense of pride in them. And so we're really excited. And some of these things will take decades to play out, But we're excited that a large percentage of students and startups are choosing Notion to do their work.
Joël Kaczmarek: You mentioned LEGO. Und LEGO ist alles um Design, Kreativität und Spielvollheit. Wie wichtig ist Design für Notion-Success und wie beeinflusst es, Wie du als Firma arbeitest?
Akshay Kothari: Es ist ein riesiges Investitionen auf unserer Seite. Es ist ein Teil von dem, wer wir sind. Wir kümmern uns viel um Kunst. Und auch, wenn du in unseren Offices kommst, ist es nicht nur ein Produkt, sondern auch in den Offices. Kümmern wir uns viel um die Pins, die wir in der Office haben. Und die Schuhe, die wir sitzen. Initially, I remember I used to ask Ivan, Oh my god, Why are we spending so much money on these things? And I think over time I've realized part of the decision to do. That is to surround ourselves with these timeless tools. Because we're trying to build one. We get so much inspiration from being able to see the tools you use. There's this great quote by Marshall McLuhan, which is, We shape our tools, Then the tools shape us. Und es ist so interessant, weil in manchen Fällen ist das, wie die Welt aussehen kann. Also Design ist das, was uns auf der Karte gelegt hat. Die User Experience, Die Kunst. Ich denke, viele Leute haben mich oder mir in Person gemeldet, dass Notion eine gewisse Art von positiven Emotionen mit dem Produkt erzeugt. Etwas, das man nicht von vielen anderen SaaS-Produkten bekommt. Und ich denke, das ist sehr viel der Ethos der Firma. As it relates to the future, if more and more of the things we do, AI can do, I think design will be the differentiator. I think companies that have taste and high agency to go do things will survive. And so it's, I think, more important than ever to invest in our design, to double down on that and our brand. Like, Notion Cares a lot about the brand and, like, the story we tell. If you go to our community events, We spend a lot of time on there because that will be the sort of lasting mode for our company.
Joël Kaczmarek: I have to say, I don't know. Many startups. That cite communication theorists as a source of inspiration for how they position themselves. And when you mentioned Marshall McLuhan, it actually made me think of Paul Watzlawick, the one who sAId, you cannot not communicate. I mean, in the end, everything we do sends a message, right? So every action carries meaning. Und mit Notion. I really sensed that, The strong focus on design, on functionality. And on this whole idea of being, as you sAId, the LEGO of software.
Akshay Kothari: Yeah, Marshall McLuhan has some incredible quotes. I think one of the ones that I think sort of building on what he sAId was like, The Medium is the message, You know, in some ways. And I think some of these ethos are very much part of our culture. Like, I think if you think about like where we are today, like, there's this. Two kinds of paths that... Es wird immer mehr abhängiger. Einer Weg ist der Weg, den Minsky und andere Leute mitgebracht haben, der sagt, AI wird überwachen, Wir werden AGI kommen, Computern werden die Welt umsetzen. Aber der andere Weg, von dem Notion kommt, ist der Schulhof, der von Alan Kay und Douglas Engelbart kommt. Für Sie haben Sie Computern als die Bicycles der Geist gedacht. Sie haben die Computern als die Sache gedacht, die die menschliche Intelligenz erhöht, anstatt sie zu verändern. Ich denke, Notion glaubt sehr viel in diese Sicht der Welt, wo wir diese unglaubliche Intelligenz, die in der AI vorhanden ist, zu unterstützen, um zu ermöglichen, was Menschen tun können.
Joël Kaczmarek: Ich bin interessiert, wie es alles begann. Wie hat sich diese Idee geformt? War es ein Grupp von Freunden, die in einem Wohnraum treffen, oder vielleicht aus einem Garage gearbeitet haben? Wie kam das ganze Konzept des Bauens des LEGO-Softwares tatsächlich um?
Akshay Kothari: Ich denke, die LEGO-Parte ist wahrscheinlich mehr wie ein Surrender-Petit. Als wir diese Idee besuchten, of Democratizing Software making. The thesis back in the day was that if you look at all, these SAAS tools, If you decompose them back to its building blocks, they're all built off the same building blocks. Like roughly 20 to 25 building blocks cover like most of the SAAS tools. Like a lot of them are just like databases in the back end. Mit Beziehungen, mit verschiedenen Views, mit Search-Funktionalität, richtig? Und wenn du Sie einfach auf die Grundlagen bremst, gibt es nicht ganz viel. Um dir ein Beispiel zu geben, wenn du Salesforce ansonsten siehst, als ein Recruiting-Tool, wenn du zurückzoomst und siehst, dass sie alle gleich aussehen, sind sie ungefähr die gleiche Technik. Nur vielleicht sehr spezifische Anwendungsfälle, Spezifische Integrationen, richtig? Und die originale Idee war, hey, warum geben wir nicht nur diese Dinge? Und Leute bauen all diese verschiedenen Dinge mit ihnen. Viele dieser Ideen halten sich noch. Was wir in den ersten paar Jahren nicht gewechselt haben, war, dass wir nicht genug Traction hatten. Wir hatten nicht genug Bauern. Wir hatten diese schöne Plattform, aber keine Bauern. Und dann sind wir auf dem Produktivitätsweg gegangen, um die Publikation zu bekommen. Und jetzt, dass wir 100 Millionen Leute auf der Plattform haben, Haben wir jetzt eine gute Verhältniszahl dieser Bauern. Actually, building a Notion. Like if you look at our marketplace, we now have 50,000 templates. And a lot of people are selling templates. And I don't know, Many people, like tens of people, are making a million dollars plus a year, doing that. And so there's a real marketplace and we sort of got back to the original romantic mission of, You know, Democratizing software making. And in some ways, I feel like LEGO has such interesting, like so many interesting learnings with LEGO, right? It's like, maybe. One other I would add is like I can give you a bucket of building blocks. And then I feel like you can somewhat figure it out. Like maybe the real LEGO enthusiasts like that unstructured nature. But the vast majority of the people who buy LEGO today like buying the boxes. Like they want to buy the Harry Potter Castle or whatever, the Disney Princess. And they want to build towards that, right? They want to just know how to be done. And so, how we think about Notion is also like, oh, it's a little bit like, oh, we just, Why don't we give. People the tool they want to use. But because it's built off of the building blocks, a lot of them will figure out how to customize it, How to build their own in the future and so forth. And yeah, so it's kind of fun. And it gives us a lot of leverage, too. Right? Like LEGO is the largest toy manufacturer in the world. And it's awesome because it's built off of these bricks. And on one side, it can compete with hot Wheels. And, on the other hand, it can compete with Barbie dolls. Die gleiche Firma, die gleiche Brücke, verschiedene Farben, verschiedene Formen, Aber Sie können mit beiden Seiten kämpfen.
Joël Kaczmarek: Der Aspekt, den du gerade erwähnt. hast, der Findung der richtigen Bauern, scheint wirklich zentral zu Notion Story, oder? Ich, meine, hat das eine der größten Teilen Deines Reiseverlaufs gewesen? Weil, wie helfst du Leuten, in einem Sinne, Architekten zu werden? Weil, Wie mit LEGO, kannst du entweder eine Box kaufen und das Manual folgen, Oder Du kannst kreativ und etwas ganz neues designen. Und Leute tun das oft, wenn es entweder. PAIn or gAIn, When something's blocking them, or when there's something big to achieve. So what was the magic ingredient that helped you attract and empower those builders?
Akshay Kothari: You know, I think, if you look back, I think of like my high school, like there's always, I don't know, In our class of 100 people, there's always like two people who were like the Excel Macro gurus, You know, They just like, figured out how to build like amazing macros. And if you talk to them, One of the things they would always say is like, oh, this is not Excel, this is me. I made this macro, I'm really proud of it. This is my creation. In Notion, I think some similar dynamic is there. There's these, I don't know, 2-3% of the people whom we have. These are extremely passionate builders. They're so proud of the creation. If you ask them, they're saying, no, this is not Notion, This is my template. It can do all these different things. It's my creation, My idea. Und... Und wir lieben es, dass wir dieses Ökosystem haben. In manchen Fällen wollen wir nicht cool sein. Wir versuchen, unsere Bauern zu machen, um die interessantesten Dinge zu bauen. Aber für die restlichen 95% der Menschen, Ich glaube, viele von ihnen... Either don't know how to build or don't have the confidence to go tinker around, right? And so you have to give them a starting point that's at least, to your point, gives them some gAIn. Like for some people, it might be a to-do list, For some people, it might be like a projects, tasks, Database or whatever. So you need to give them enough value. So that I have enough of a gAIn to at least enter this ecosystem. But now that I'm in the ecosystem, you know, many More than 1%, Maybe Like 10, 15%. Know enough to customize it. It's not fully creating it, but they know enough to remix it. They know, oh, I now understand how this thing works, I'm gonna go remix it to build this other thing, right? And so, I think that's so rewarding as a company to see, because I think, like, We're doing a small bit in enabling more builders of tomorrow. And if you think of how people would build software 10 years ago, it would require you to go. Take a. Programmieren ist Ein Bootcamp. Du musst lernen, wie du in Java oder C oder anderen Dingen programmieren kannst, um Software zu kreieren. Und wir haben ihnen einen neuen Weg gegeben, diese Bildungsblöcke zusammenzubringen. Und jetzt haben wir noch einen neuen Weg mit der AI. Die AI entfernt viele der arbeitslosen Arbeit. Anstatt, dass du wartet, um zu lernen, wie die Bildungsblöcke von Notion funktionieren, Kannst du jetzt literally in deinem Sprachsprachsprachsprache sprechen, ob es Deutsch oder Englisch ist. Was du tun willst, einfach in plAIn language. Und es wird ein System für dich ziemlich schnell eröffnen. Und es bekommt wahrscheinlich 80% von dir. Und ich denke, wenn Menschen 80% bekommen, sind Sie glücklich, die restlichen 20% zu beenden. Es ist eigentlich 0-80% schwieriger. Es ist wie, okay, ich weiß nicht, wo ich anfangen soll. Leute fressen sich. Aber wenn AI zu 80% kommt, Ist es ein großer Einstieg für mehr Menschen, in diesen Markt und Ökosystem zu kommen. Und Dinge mit No-Shit zu bauen.
Joël Kaczmarek: Ich denke, du hast recht, Obwohl das Pareto-Prinzip sagt, dass die letzten 20% 80% des Tages nehmen. Aber ich verstehe dein Punkt über die Startung von einer blanken Seite versus eine Headstart. Und das führt auch zu einem anderen Thema, über den ich mich denke, der Balance zwischen Simplizität und Komplexität. Weil es diesen berühmten Quote gibt, I'm sorry, I wrote you such a long letter. I didn't have time to write a short one. And with software, it's kind of the same. I'm thinking of tools like ClickUp, for instance. It's packed with features from Miro-style Whiteboards to Task management, And it becomes so complex that it's almost frustrating to use. How do you manage to create a sense of simplicity while still enabling users to build very complex solutions?
Akshay Kothari: Here's a great... Ich glaube, es ist von Alan Kay, wo er sagt, dass einfache Dinge einfach und komplexe Dinge möglich sein sollten. Ich denke, das ist etwas, worüber wir viel denken. Und ich denke, du hast absolut recht. Wir versuchen, eine Plattform zu bauen, die so einfach ist, dass ein Individuum nur noten nimmt. Und das gleiche Produkt wird jetzt von Unternehmen mit 100.000 Mitarbeitern benutzt, Alle im gleichen Instanz. Es ist also eine Differenz von fünf Orten der Magnitud. Ein einziger Produkt muss das tun. Okay, so how do we do it? It goes back to the LEGO principle. It's like every new block that we add needs to connect back to the system, Which means that we might be slow at attacking certAIn use cases, because we pAInstakingly build the building blocks. We don't build one-off solutions. If you wanted to build a CRM in Notion, we can... Put five engineers on the side and just build you like a good CRM, But that's not the point. The point is like, we break down what the CRM needs. CRM needs like three different databases connected through relations, and it needs visualizations and analytics and integrations. And we break down to the fundamental building blocks and we start building the building blocks first. And so there's a cost to doing it this way, and the cost is. It takes us longer to release new things and it takes us longer. Because we have to always think of the overall system in our mind when we build new subsystems. And the subsystem has to work perfectly well with the overall system, So that truly it's durable and timeless as you build these things, right? But I think it's so embedded in the way we work now, that I think we attract the people who work at Notion are the system. builders. They enjoy this idea of Danke. Building very elegant systems that work backwards down. To all the previous blocks we have and will work forward with all the new blocks we add. And the way it shows up in the user experience is that you're less frustrated. Even though Notion has all these different use cases, they all. Ich fühle mich verbunden. Sie fühlen sich alle so, Oh ja, Ich kann eine Seite in eine Datenbank drücken und es wird eine neue Entfernung in meine Datenbank. Oder Ich kann eine Seite aus meiner Datenbank nehmen und sie in meine private Seite legen, und sie kommt raus. Oder ich kann diesen Textblock zu einem To-Do-Block konvertieren, EIN To-Do-Block zu einem Task, Ein Task zu einer Datenbank. Alles funktioniert. Und es funktioniert, weil wir das hart gearbeitet haben. Connecting these subsystems in a very elegant graph. In some ways, that's our moat. The system we've built over the course of many years is hard. The way we built the company is not something I would advise. It's very horizontal. It's like trying to take on software as a category, Not trying to take on a specific company or a point solution. Sometimes it even surprises me that it worked, like that. This thing exists, and this thing actually has product market fit, because it's so nebulous. It's like, how do you explAIn Notion to someone at a party? Like, it's like, it's like, well, It can be many different things, like, You know, and, But we're excited about that. And I think, you know, We also think of this new technology of AI, as like a fundamental building block, like what it can enable for people to do.
Joël Kaczmarek: As you were talking. Something came to my mind that I don't think about very often, The Power of limitations. Because sometimes constrAInts can actually spark creativity. For example, If you can't easily build a CRM in Notion, you might start asking, Why do I even need a CRM, What's the actual purpose, and approach it differently. So do you think those kinds of boundaries can sometimes be helpful?
Akshay Kothari: Well, there's that saying, constrAInts drives creativity. It's absolutely true. And one of the things I think, kind of to build on the CRM example, Actually, We're not trying to build a CRM. We're trying to give you all the building blocks, so that there could be 10,000 different CRMs. It's like, I don't know. I need a very specific way. My CRM should work because I work in healthcare and I am a 50% organization. And I want my CRM to connect to my notes a specific way or whatever. Well, you get to very much choose to do that. We will enable that use. case. Und wenn du das mit dem, oh, ich muss ein Rigid CRM mit einem Rigid Nodes-Produkt, mit einem digital kompakt vergleichen, und Nichts ist verbunden, Vielleicht bekommst du das Beste in der Klasse für das Ding, Aber Sie verbinden sich nicht wirklich. Und zurück zu AI, wenn du sie nicht verbinden kannst, wie weiß dein Agent überhaupt, Was Kontext zu holen, ist? Wenn du einen CRM-Agent hast, That can do CRM things, But it doesn't actually have context of your knowledge or your tasks. Or how you spend your time and what emAIls you get. And so forth. I think it's going to get very tricky, right? And so I think, like more and more, we think of our company and our product as the infrastructure layer. That is required for every company and for every individual to really leverage agents in a meaningful way.
Joël Kaczmarek: Before we dive deeper into AI, I'd love to go back to the early days for a second. Du hast die Pivotierung und die Richtung gefunden, Aber was war der Moment, der die User-Einheit wirklich? erzeugte? Was war der Spar, der die Dinge ausgab? Offensichtlich musste Covid eine Rolle spielen, je nach dem sozialen Schiff, Aber was hat Notion's Growth wirklich verbessert?
Akshay Kothari: Templates waren ein großer Anfangspunkt. Wenn du zu Notion aufstehst und eine blanken Seite siehst, bist du ein bisschen so, was kann ich damit machen? Oh, vielleicht kann ich noten nehmen, aber das ist, wo du stoppst. Wenn du Die Frage anschaust, The templates, I think it gives you a peek into like, oh, All these different systems I can build with Notion. So that's what really put us on the map. And interestingly, We built a lot of the early templates, ourselves using our own building blocks. Because we were like, Oh yeah, We'll build like 20 Useful templates. But then, like the community, built like tens of thousands of templates. And not only did they build the templates, they built 30-minute, 60-minute, 90-minute YouTube videos explAIning in crazy detAIl what it can do and how they built it. And so forth. Und ich denke, dass diese Gemeinschaft von Enthusiasten in den frühen Tagen wirklich Notion auf dem Markt verwendet hat. Und ich denke, Die Flexibilität bedeutet, dass es Bauern gab, die wirklich stolz waren auf die Kreationen, die sie hatten. Und sie konnten nicht aufhören, darüber zu sprechen. Wir haben eigentlich viele Kreatoren wie dich, die Notion als Weg nutzen, um ihr Geschäft zu runtern. Und es ist ein wundervoller Produktmarkt-Fit für sie, weil es einfach so ist, dass du Drafts haben kannst und du kannst all diese verschiedenen Systeme mit denen verbinden. So I think that's what was the original one. Covid was steady. I don't think Covid was kind of like what Zoom experienced or slack experienced. I think Notion grew, but I don't know if it necessarily like... Ich denke, es wird durch das Ganze stärker werden. Ich denke, vielleicht war der nächste große Moment in den letzten zwei, Drei Jahren mit unserem ersten Betten auf die AI.
Joël Kaczmarek: Das macht mich an Vitra zu denken, Die Künstlerfirma, weil sie ihre Designs Autoren nennen, weil jeder Design eine Geschichte erzählt. Und in einer ähnlichen Weise mit Notion, dem LEGO der Software, macht es Sinn, dass die Kreatoren wollen, was Sie gebaut haben. Was für eine Rolle spielen diese Kreatoren heute? Process or program where you collaborate with them, Maybe a community or Ambassador concept. So how do you work with those people?
Akshay Kothari: We've got some really incredible programs here. Everything from, We have campus leaders in colleges to ambassadors in different cities to champions. Inside companies to consultants all around the world. Who now help, you know, help companies like Take Notion, like Consolidate within Notion. Von all den existierenden Tools, die Sie haben. Und es gibt eine gewöhnliche Gemeinschaft und Wirtschaft in diesem Arbeit. jetzt. Eigentlich ist eine, der am liebsten Teilen meines Jobs, jemanden zu sehen, der von einem Campusleiter in der Schule zu einem Ambassador, zu einem vollzeitigen Konsultanten, Und einfach helfen, dass Unternehmen das tun, weil das ist, wie Sie ihr Leben gebaut haben. Und ich denke, man könnte individuelle Template bauen, Und wir haben einen Marktplatz, wo man submiten kann. And you can even have pAId templates there. But increasingly, we're seeing more and more of the value going to the consulting layer where large companies want to adopt Notion. And they're looking for ways to like, you know, 10, 20 years of existing tools and existing content that they're trying to figure out like, okay, how do I organize my company better? Und some companies are lucky, They have internal champions who can do that thinking. And they have an architect almost or like a librarian who's figured out how to manage knowledge. But a lot of companies don't have that, and they need help to not just move to Notion, But move it in a way that is going to give them leverage in the future. And so, I think the community has really stepped in and filled a lot of those gaps.
Joël Kaczmarek: Without getting too technical, if we Zoom out and look at your broader growth story. You mentioned advocates and evangelists on the one side and consultants or agencies on the other. How much of your marketing success relies on those groups versus other growth channels you use?
Akshay Kothari: It's hard to say because a lot of these things like you can't attribute everything back. It's like you can't say whether that came from YouTube or, you know, You also don't have the ability to fully know whether it was a single touch or multiple touches. Aber ich würde sagen, die große Mehrheit, ich meine, wir machen nicht wirklich... Ich mache eine ganze Menge Performance-Marketing-Ads. Ich denke, Viele davon sind primär Wort-of-Maus, Gemeinschaft und Investition in die Marke. Ich denke, das ist so, wie die Unternehmen sind. In der Tat sind wir so ein organisches Produkt-Business, dass wir wirklich schlecht an Performance-Marketing sind. Das ist das DNA der Firma, Sehr organisches Wort-of-Maus, kommunizierter.
Joël Kaczmarek: Jetzt rippen wir mit AI. Obviously, one of the biggest themes both for Notion and for society in general. And when I first read about Notion creating an AI agent, I wondered if it was a defensive move, just following where the market was heading. But after reading more, it seems like you started focusing on AI quite early, actually long before many others. So when did that journey actually begin for you?
Akshay Kothari: Well, I think there's a lot of things you sAId there, which are pretty accurate, takes. I think we started the Notion. AI Alpha. Two weeks before tragedy, BD came out. Und ich denke, Teil. Der Grund war, dass wir zuerst Zugang zu GPT-4 hatten und es intern verwendet haben, Einige Prototypen gebaut haben. Und man konnte schnell sehen, wie viel Wissensarbeit verändert wird. Nicht unbedingt, weil die Leute AI zu schreiben. Ein ganzes Dokumenten, Aber ich denke, Die Leute haben es immer mehr als eine Art, es zu editieren, einfach Dinge zu machen, wo Sie es tatsächlich schreiben. Und es ist extrem powervoll. Ich fühle mich, als er es so benutzt hat, Ich denke nicht, dass jemand zurückging, zu der alten Art, Dinge zu machen. Also, ja, wir haben ziemlich früh... Und dann hatten wir ein gescheites Produkt im Februar 2023. Ich denke, wir waren eine der ersten Firmen, die tatsächlich ein gescheites Subscription-Produkt hatten. Wir könnten die erste Firma sein, die es in eine Subscription gebaut hat, Anstatt für Kremits, Was früher der Fall war. Und ich denke, zurück zu der Strategie, Es wurde sehr viel erst als eine defensive Mode geschaffen, die war, oh, jemand wird Notion kreieren, aber mit AI. Und bevor jemand anderes es macht, warum machen wir es nicht uns selbst? Warum disruptieren wir uns nicht und integrieren uns nicht? Aber sehr schnell, ich weiß nicht, vielleicht eine Woche später, Sobald das Produkt raus war, Haben wir uns erkannt, dass dies nicht eine defensive Mode ist, sondern ein Offense-Modus. Dies ist wie ein Re-Axel, das Geschäft in einem bedeutenden Weg. Es ist, was die Leute wollen. Und ich denke, wir haben es in den letzten zweieinhalb Jahren iteriert. Now and I think. Wenn ich mich zurückblicke auf die erste Version des AI-Produkts, die wir eröffneten, habe ich mich überrascht, weil es so basic und ein bisschen wie ein Rapper fühlte. Aber ich denke, AI, ist so eine seltsame Technologie. Auch die Leute, die davon gewünscht haben, können nicht sagen, warum es so funktioniert. Und so ist es eine Teil davon, dass man viel in das Produkt und in das Geschäft iterieren muss, um wirklich herauszufinden, wie... AI can be really useful. And I'm really grateful that we started early. Because I think we now have several iterations under our belt. And what we have today is a very compelling solution. Companies are finding, seeing the value very quickly today than they ever have in the past.
Joël Kaczmarek: What were the mAIn hypotheses behind your AI approach? What assumptions guided your early thinking?
Akshay Kothari: You know, In some ways, a lot of the story still holds. I think we... Are a connected workspace that can help aggregate several different tools and consolidate into a single system. And for all the tools that you cannot aggregate, we can connect to them. So a lot of that still holds. Where AI has completely changed, the game for us is, as I think about the future, I almost think of it as this evolution, where Notion is less about a software tool anymore. It's more about just helping you do the work, right? So it's like we were selling you a tool that helped you organize the work. Now it can actually do the work. And I think that part is really, really compelling, Because I think in some ways, instead of just saying, like, oh, Here's a task tracker and here's a doc that can take the notes, like AI is actually like taking the notes. AI is actually like going, doing the work, right? And so it's been a big change in the last year or so. And I think it's been a big... Transformation for the, Not just the product, but also the business. Like, More and more, our Sales team is starting to sell this as a separate SKU. I think it started with like 10% of the companies wanting it to like, In Q1 this year, More than 50% of the people were buying the SKU. Enough that we decided, oh, We shouldn't be selling this as a separate thing. We should just be bundling it into our business and Enterprise plans, which we did.
Joël Kaczmarek: You mentioned earlier that people like it.
Akshay Kothari: In meiner Sicht. Und ich denke, deine Freunde sind absolut richtig. Das ist der große Aha für mich. Auch wenn ich, wie ich arbeite, Ich würde einfach ein paar verschiedene Dokumente prokrastinieren, die ich schreiben sollte. Weil ich nicht weiß, wie ich anfangen sollte. Es fühlt sich wie viel Arbeit an. Wer wird das machen? Ich denke, in Notion habe ich, ich weiß nicht, vielleicht 100, 150 Dokumente intern. Und jetzt hat Notion all diese Kontexte. Sie weiß sogar genau, wie ich schreibe. Es gibt eine bestimmte Struktur, die ich folge. Und jetzt könnte ich auf einem Heim sein, und ich könnte mir vorstellen, dass wir vielleicht die Stimme benutzen sollten, um die Notion App zu nutzen. Und vielleicht sollte Notion mehr wie ein Chat-Message mit Agenten fühlen, als ein Dokument. Und das ist alles, was ich dem Agenten sagen muss. Ich bin so, hey, das ist meine Idee. Wir sollten Stimme haben und wir sollten... Look at my previous docs and give me like a structure. And I don't know, maybe humans are kind of like getting that zero to starting the zero to 20 percent, Zero to 50 percent is kind of like a lot of activation energy built into that thing. And most people don't do that. And so when you have AI where you can literally like, say something like that. And that gets me to a structure of a doc that is following my instructions and gets you to 80 percent. I can get when I get. Ich kann die letzten 20% eigentlich am besten beenden. Und obwohl die letzten 20% mich immer noch 80% des Pareto-Prinzipes nehmen, ist das immer noch okay, weil ich das Arbeit beenden werde. Weil jemand mich bis zu 80% bekommen hat. Ich bin sehr optimistisch über die Welt, weil ich fühle, dass die Möglichkeit, Menschen neue Dinge zu bauen, oder die Möglichkeit, Menschen, das Arbeit, das Sie erwartet, haben, zu machen, Die Aktivierung der Energie, das zu tun, sehr reduziert hat. Wenn du für ein Interview zeigst, dass du nicht einen Prototypen gebaut hast, Oder dass du nicht mehr etwas gemacht hast, als nur darüber zu lesen, ist das... Es ist unerheblich, weil es keine Grund gibt, dass man nicht bis zu 80% erreicht. Wenn du Ideen für eine Firma hast, für was du tun willst, dann sollte man etwas in 15 Minuten erledigen. An diesem Punkt ist es nur eine Frage von Agentur. Hast du die Agentur? Hast du die Kraft, Dinge zu tun? Und ich denke, das sind die Menschen, die überleben werden,
Joël Kaczmarek: übrigens. Richtig. The energy that used to go into setup can now go into creation. And since some listeners might not have used Notion before, Can you give them a quick sense of what it's like to use? AI Inside of Notion? Is it voice-based, like talking to your phone, or more of a writing and editing experience? What does it actually look and feel like?
Akshay Kothari: I have a great example for this one. I've been trying to get my wife to use Notion for, I don't know, seven, Eight Years now. And I've been unsuccessful. Until four weeks ago. Vier Wochen zuvor habe ich ihr den Agent gezeigt und ihr gesagt, dass dieser Agent alles tun kann, was Ihr tun, könnt. Und für eine lange Zeit hat meine Frau diese wunderschönen Notions-Setups geschaut und wollte, dass sie so funktioniert. Aber sie hatte diese hohe Aktivationenergie, dass sie nicht weiß, ob sie das bauen kann. Ich weiß nicht, ob ich das als Template bekomme, wenn ich es finde, wenn ich es finde, wenn ich es finde. Es fühlt sich ein bisschen überwältigend an. Aber der Agent war ein komplettes Spielwechsel, weil jetzt. Sie hat nur mit Notion gesprochen. Selbst wenn es eine Docs canvas, wo man Noten nehmen kann, Und selbst, wenn es eine Datenbank ist, wo man Tasken und Projekte tracken kann, habe ich ihr gesagt, dass Sie sich nicht über das wütend macht. Stell, das für einen Moment aus. Erzähl dem Agenten, was du tun willst. Sie macht einen Spiel in einem der lokalen Parks in San Francisco. Sie sagt, ich mache diesen Spiel in diesem Park. Kannst du mir einen Plan geben, was ich tun muss, um ihn zu vorbereiten? Now, the agent has full context of the internet, right? So it's like, oh, you're doing it at this park. This park requires these permits, by the way. And it also requires you to buy this insurance. And you need to apply at this place. Do you want me to like create a plan for you? And she says yes. And then it creates this doc with like this beautiful plan for like how she should do it. After she has this doc, she's like, okay, this is good. Can you just help me build a system? So that I can like track like all the things I need to do? Takes that doc, converts it into a database with a timeline, everything lAId out. And so the thing that's, it's like we've completely flipped the model, right? It's like we used to be all about writing a doc and building a database or system for whatever you're trying to do. And now I feel like the future of Notion that I see, I don't know, Maybe as early as a year or two years from now is, it'll just be like iMessage. You tell your different agents all the things you want to do. Those agents will go do those things in the background, Use the canvases of docs and database so that you can actually use that software. But a lot of the work will just, like even my own work has moved to like 90% of the time I'm using Notion, I'm just talking to the agent. And so I think that's, yeah, I don't know. To me, it feels like a big, It's like it's only a month old, right? So it's pretty new. But to me, it feels like a completely new chapter in our world. Because I think AgAIn, if you go back to the activation energy, The activation. Energy of trying to convince someone to use a new Docs product is way harder than telling someone that. You can just chat with the agent to do things and it goes and does things for you.
Joël Kaczmarek: I love that idea of activation energy, because that's often what holds people back from getting started, right? And what have you learned about using AI, both from a creator's perspective and as a company building with it?
Akshay Kothari: This is actually one of the more fun parts. Every time someone joins Notion to work at Notion... Sie haben immer Notion in ihrer persönlichen Leben benutzt, Also benutzen Sie es in einer sehr spezifischen Weise, fast als Einzelplayer-Game. Und wenn Sie internal zu Notion einsteigen oder eine Firma einsteigen, die Notion benutzt, sind Sie immer überrascht. Es ist wie, Oh, mein Gott, ich wusste nicht, dass Notion all diese anderen Dinge tut. Wie der Fakt, dass man seine Unternehmen, seine Wissen in einem einzigen Ort einstellen kann. Und es ist wie, Ich kann AI all diese verschiedenen Fragen fragen, und ich bekomme Instant Antworten, weil jemand diese Informationen auf Notion oder auf Slack hat. Oder Teams? Und es bringt diese Informationen zusammen. Ich denke, es ist eine sehr andere Erfahrung, dieses Multiplayer-Spiel. Ich denke, wir müssen einen besseren Job machen, Das Wert für Multiplayer zu erklären, weil ich denke, das ist der primäre Weg, wie wir Geld verdienen. Aber gleichzeitig haben wir auch diese interessante Statik gefunden, Die ist, rund halb unserer B2B-Business kann zurückgetragen werden, wenn jemand Notion in seiner persönlichen Leben benutzt. Vor allem. Und es gibt eine interessante Konversion, wo ich dich überzeugen kann, Notion für dein Home Improvement Project zu nutzen. Aber dann, vielleicht sechs Monate, vielleicht drei Jahre später, wirst du Notion arbeiten und es benutzen. Und ich denke, weil das... Konversion ist für uns funktionierend. Wir nehmen diese langfristige Sicht, wo wir versuchen, dieses Ubiquitous Tool zu sein, das jeder nutzen kann. Und dann nehmen wir einige davon, die es funktionieren, und wir nutzen Sie in diesem Arbeitsbereich. Und das, was die beiden verbindet, ist sehr viel. Dieser Konzept des zweiten Gehirns. Even if you're using it alone, people think of Notion as their second brAIn that remembers everything, that does things for you. The same thing is true for companies. Companies are trusting Notion to have a lot of the sensitive data that broader employees can use.
Joël Kaczmarek: Okay, awesome. Let's end with a classic. People often tend to overestimate what they can do in 10 years, but underestimate what they can do in 5. So what's your? 5-year plan? Where do you see Notion in 5 years?
Akshay Kothari: I feel like this question has to be reframed now in the age of AI, Where maybe the short term is like 1 year, and then the 10 years is more like 3 years. Ich denke, ein Jahr von jetzt, Meine Hoffnung ist, dass, du weißt, Eine der Dinge, die wir viel über Notion denken, ist, dass so viel Wissenarbeit Busywork ist, wie Leute, die nur wieder und wieder repetitiv Podcast machen. Und ich hoffe, dass Notion, das in Halbzeit schließen kann, richtig? Und die Zeit, die du zurückbringst, kann zurückgebracht werden in mehr kreative, produktive Dinge, die du tun kannst. Also, Ich denke, dass nur diese Transformation von uns, die ein Tool zu uns, die ein neues Werk zu machen, Etwas ist, Worauf wir wirklich konzentriert sind.
Joël Kaczmarek: I love that vision. Sounds very inspiring. Thanks so much for this deep dive into Notion, Akshay Kothari. And yeah, good luck.
Akshay Kothari: Thank you, Joël Kaczmarek. Thanks for having me.
Joël Kaczmarek: Danke fürs Zuhören beim digital kompakt Podcast. Du merkst, hier ziehst du massig Wissen für dich und dein Unternehmen heraus. Wenn du mit uns noch erfolgreicher werden möchtest, abonniere uns auf den gängigen Podcast. Und hey, je größer. Wir werden, desto mehr Menschen können wir helfen. Also erzähl doch auch deinen Kolleginnen und Kollegen von uns. Bis zum nächsten Mal.
